Nowy Jedwabny Szlak – historyczna koncepcja – nowe możliwości

Spośród państw azjatyckich największym partnerem gospodarczym Polski są Chiny. Wytwarzane w Państwie Środka produkty cieszą się niemalejącym zainteresowaniem polskich odbiorców. Ich ogromna popularność wynika przede wszystkim z niskiej ceny. Z drugiej strony mieszkańcy Chin zaczynają doceniać europejskie i polskie wyroby. Według danych szacunkowych Polska aktualnie eksportuje do Chińskiej Republiki Ludowej około 1% wyprodukowanych dóbr (przede wszystkim żywność, maszyny i elektronikę).

Ożywienie transportu międzynarodowego na linii UE i Chiny nie jest jednak czymś nadzwyczajnym, wręcz przeciwnie. Otóż już w III wieku p.n.e. istniała droga handlowa łącząca Europę z krajami Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Szlak ten liczył sobie około 12 000 km i nazywany był Jedwabnym Szlakiem.

Geneza Nowego Jedwabnego Szlaku

Projekt Nowy Jedwabny Szlak (zwany również projektem „Jednego Pasa i Jednego Szlaku”), będący największym pokojowym projektem politycznym po II wojnie światowej, nawiązuje do okresu, kiedy Chiny były centrum gospodarczym i kulturalnym świata i dominowały w sąsiedztwie. Z drugiej strony projekt Nowy Jedwabny Szlak jest próbą wyrównania dysproporcji pomiędzy poszczególnymi regionalnymi Chin.

Nowy Jedwabny Szlak stanowi sieć lądowych i morskich połączeń Chin z Europą. Zdaniem specjalistów, realizowany z rozmachem od jesieni 2013 roku, prawdopodobnie będzie miał ogromny wpływ na obecny kształt systemu wymiany towarowej.

Według istniejących planów, na Nowy Jedwabny Szlak ma się składać pięć dróg (trzy lądowe i dwie morskie), w tym szlaki:

  • przez Azję Centralną i Rosję łączące Europę z Chinami;
  • przez Azję Centralną łączące Bliski Wschód z Chinami;
  • łączące Chiny z Azją Południowo-Wschodnią, Południową oraz Oceanem Indyjskim;
  • przez Ocean Indyjski łączące Europę z Chinami;
  • łączące Chiny z krajami południowego Pacyfiku.

Nowy początek dla Nowego Jedwabnego Szlaku

Uważa się, że Nowy Jedwabny Szlak wpłynie pozytywnie na rozwój relacji handlowych między Państwem Środka a Polską oraz na wzrost roli naszego kraju w handlu chińsko-europejskim.

Realizacja założeń projektu zaczęła się już w 2013 roku, kiedy zaczęło funkcjonować połączenie kolejowe pomiędzy Łodzią i Chengdu – stolicą środkowo-chińskiej prowincji Syczuan. Warto jednak podkreślić, że przez pierwsze dwa lata od momentu uruchomienia połączenia, były to „pociągi w jedną stronę”, którymi przywożono do nas m.in. sprzęt elektroniczny, wyroby tekstylne, obuwie i sprzęt AGD.

Bardzo ważnym momentem był dzień 8 Czerwca 2016 roku, wówczas z Chengdu wyruszył pociąg z logiem „China Railway Express”. Dotarł on do Polski w trakcie oficjalnej wizyty Xi Jinpinga (Sekretarz Generalny Komunistycznej Partii Chin) w Polsce.

Nowy jedwabny Szlak i eksport polskiej żywności do Chin

Obecnie pociągi między Warszawą a terminalem multimodalnym w Zhengzhou i kursują  7 razy w tygodniu. Trasę liczącą prawie 10 tys. kilometrów pokonują w ciągu 12-14 dni – przez taki czas agregaty chłodnicze są w stanie utrzymać stałą temperaturę wewnątrz kontenera z żywnością. Transport koleją okazuje się być optymalnym rozwiązaniem między czasochłonnym transportem statkiem i kosztownym frachtem lotniczym.

Obecnie pociągi wykorzystywane są także do eksportu do Chin polskich artykułów spożywczych:

  • jabłek,
  • soków,
  • wody mineralnej,
  • piwa,
  • wyrobów cukierniczych.

Mieszkańcom Państwa Środka szczególnie przypadł do gustu smak naszego mięsa drobiowego oraz mleka w proszku, które cenione jest w Chinach bardziej, niż to pochodzące z rodzimych wytwórni. Chińczycy są żywo zainteresowani importem polskiej żywności, ponieważ uważają ją za znacznie zdrowszą od własnej.

Wzrost wzajemnych relacji handlowych pomiędzy Polską a Chinami

Szacuje się, że za sprawą otwarcia terminali łączących Polskę z Chinami, wymiana handlowa wzrosła o prawie 30%.

Ponadto, jak wynika z raportu Grupy Knight Frank „New Frontiers”, w wyniku uruchomienia połączenia kolejowego pomiędzy tymi odległymi krajami Polska awansowała do pierwszej dwudziestki najbardziej atrakcyjnych lokalizacji inwestycyjnych dla azjatyckiego kapitału.

Usługi multimodalne oparte o transport lotniczy

Transport umożliwiający wymianę towarów pomiędzy podmiotami z różnych państw to ważny czynnik wpływający na konkurencyjność gospodarki. Obecnie intensywna wymiana towarów odbywa się w wielu kierunkach, w większości przypadków, nawet w najodleglejsze miejsca. Dzięki temu bez konieczności podróżowania możemy cieszyć się produktami, które były dla nas jeszcze 20-30 lat temu zupełnie niedostępne. Dotyczy to zarówno bardziej trwałych przedmiotów, takich jak np. meble, maszyny rolnicze, jak i mniej trwałych artykułów, których transport powinien być w miarę możliwości jak najszybszy. Dużym ułatwieniem stał się transport multimodalny, w którego przebieg zaangażowany zostaje fracht lotniczy.

Źródło: Symlog – spedycja międzynarodowa

Related posts

Jakie wymagania stawia się programistom JAVA?

Monitoring floty przewozów pasażerskich – kontrola opóźnień i wygoda dla pasażerów

Volkswagen wraca do gry na rynku samochodowym

Zostaw komentarz