Praca w kanale czy z podnośnikiem – porównanie

Warsztaty samochodowe wyspecjalizowane w diagnostyce pojazdów osobowych, dostawczych, ciężarowych poszukują najlepszych rozwiązań technicznych przyśpieszających wykrywanie usterek i realizację napraw. Podstawowe wyposażenie warsztatu to kanał lub podnośnik. W wielu przypadkach można połączyć wskazane rozwiązania w celu uzyskania maksymalnej efektywności. Praca w kanale, a może z podnośnikiem? Poniżej porównanie.

Kanał w pracy mechanika – rozwiązanie uniwersalne na początek

Kanał w warsztacie to najpopularniejszy widok ze względu na niskie koszty wdrożenia oraz na niewielkie potrzeby serwisowe. Niestety duża wada konstrukcji to stała głębokość, często utrudniająca niektóre czynności serwisowe. Mechanikowi po prostu trudno manewrować na wąskiej przestrzeni. Większość warsztatów przechowuje w kanale narzędzia i dodatkowe akcesoria. Warto naturalnie zadbać o maksymalizację bezpieczeństwa i odpowiednie wydzielenie strefy pracy z rozbudowanym oświetleniem.

Bezpieczeństwo w zamian za utratę pewnej elastyczności

Wielu mechaników podkreśla bezpieczeństwo kanału. Samochód znajduje się w stabilnej pozycji przez cały czas. Nie ma ryzyka upadku, ale z drugiej strony specjalista traci mobilność i często nie zobaczy wszystkiego. Do obsługi kanału nie wymaga się wyrabiania dodatkowych uprawnień.

A co z podnośnikami i komfortem diagnostyki w warsztacie?

Podnośnik kanałowy zapewnia znacznie większą elastyczność oraz mobilność. Warsztaty samochodowe coraz częściej tworzą rozwiązania hybrydowe, czyli budują krótkie kanały na wszelki wypadek i wstawiają podnośniki, wcześniej precyzyjnie zabezpieczone wylewką betonową. Oczywiście to tylko jedna z wielu dostępnych konfiguracji. Podnośniki występują w wielu wersjach, od jednokolumnowej po podnośniki dwukolumnowe wykorzystywane nawet w serwisie mobilnym. Kanału nie można zabrać bezpośrednio na miejsce usterki, a podnośnik już tak, chociaż to wymaga nieco większych inwestycji w specjalistyczną flotę. Urządzenie wytrzymuje konkretny udźwig, a to najważniejsza wartość dla bezpieczeństwa pracy. Pojazd przed uniesieniem warto sprawdzić pod kątem realnej wagi. Jeżeli klient zgłasza do serwisu pojazd o danej masie i rozmija się z prawdą to grozi wypadkiem i uszkodzeniem podnośnika. Podnośniki pasują najbardziej do wysokich warsztatów.

Jak podejść do inwestycji?

Tak naprawdę nie trzeba wykluczać żadnego rozwiązania, ale po prostu połączyć zalety kanału i podnośnika, ponieważ niektóre pojazdy wymagają wszechstronności w diagnostyce. Poza tym mechanicy zatrudnieni w warsztacie mogli wcześniej pracować w jednym, albo drugim systemie, więc to większa szansa na zachowanie ciągłości pracy po zatrudnieniu nowej kadry w warsztacie. Wprowadzenie podnośnika lub kanału uzależnia też wielkość, sposób aranżacji warsztatu. Serwisy mobilne, które dojeżdżają do klientów muszą postawić na stosunkowo lekki podnośnik np. typu żaba.

Rate this post

Related posts

Zakup samochodu używanego

Nowy Jedwabny Szlak – historyczna koncepcja – nowe możliwości

Co wpływa na efektywność dostaw w transporcie dalekobieżnym