Geomarketing wsparciem przestrzennym biznesu

Przedsiębiorcy na każdym kroku szukają możliwości zdobycia przewagi nad konkurencją. Często nie wystarcza już zwykła reklama i sięga się po bardziej zaawansowane rozwiązania. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się geomarketing, mogący dostarczyć niedostępne dotychczas informacje o rynku i potencjalnych klientach poprzez nowatorskie wykorzystywanie już zebranych danych. Dzięki wsparciu metod geomarketingowych można znacznie wzmocnić efektywność funkcjonowania firmy nie tylko z zakresu planowania reklamy i promocji, ale również w ogólnej strategii rozwoju działalności firmy.

Czym jest geomarketing

Mimo, że coraz więcej słyszy się o geomarketingu, to wciąż wiele problemów sprawia precyzyjne określenie, czym on tak naprawdę jest. Nazwa sugeruje, że jest to połączenie dwóch dziedzin – geografii i marketingu, i w rzeczywistości tak właśnie jest. W geomarketingu wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania informatyczne, opierające się na oprogramowaniu klasy GIS (Geographic Information System), za pomocą których przeprowadza się zaawansowane analizy przestrzenne. Systemy GIS służą do gromadzenia oraz wizualizacji danych przestrzennych na mapach, a także do łączenia ich z wewnętrznymi bazami firm oraz danymi marketingowymi o rynku. Użytkownicy otrzymują informację w zwięzłej, przejrzystej formie (najczęściej w postaci mapy), co znacznie przyspiesza i ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych. Dane mogą być także modelowane na różne sposoby, dostarczając za każdym razem nowych informacji w zróżnicowanym przekroju.

Geomarketing – co można mierzyć

Zapewne nieraz właściciele firm zastanawiali się nad tym, gdzie otworzyć kolejny magazyn, w jakich obszarach miasta mieszkają potencjalni klienci czy też jaka lokalizacja byłaby najlepsza pod rozmieszczenie reklamy zewnętrznej. Odpowiedzi na te wszystkie pytania może dać właśnie geomarketing. Przede wszystkim pozwala on określić lokalne zapotrzebowanie na konkretny produkt, dostosować działania marketingowe do wskazanego obszaru czy też zbadać, jaka lokalizacja byłaby najlepsza dla nowego oddziału firmy. Łącząc dostępne dane geoprzestrzenne z informacjami o punktach sprzedaży czy przybliżonej sumie obrotu można uzyskać wiedzę między innymi o tym, jak duża jest konkurencja na danym obszarze, jak kształtuje się popyt na oferowane usługi bądź towary czy też jaki jest przekrój demograficzny potencjalnej grupy klientów. Geomarketing jest także nieoceniony przy planowaniu kampanii reklamowych, umożliwiając wybór najlepszych lokalizacji i dostosowanie formy reklamy do oczekiwań odbiorców.

Korzyści biznesowe geomarketingu

Geomarketing, mimo że jest stosunkowo nowym narzędziem na naszym rynku, zyskał już sporą popularność. Odpowiednio wdrożony pozwoli uzyskać cenne z biznesowego punktu widzenia informacje, dzięki którym można zyskać przewagę nad konkurencją. Niezwykle przydatna jest w tym wszystkim wizualizacja niezbędnych informacji na mapie, pozwalająca na ocenę wielu aspektów z innej perspektywy i tym samym trafniejsze podejmowanie decyzji. Podczas wyboru lokalizacji nowych oddziałów dane z geomarketingu pokażą rozkład klientów i ich preferencje, a także tereny, na których firma dotąd nie prowadziła działalności. Podobnie wygląda rozwój zaplecza magazynowego, gdzie kluczowa jest sprawna obsługa klientów. Dzięki uzyskanym informacjom z systemu GIS można będzie lepiej zaplanować lokalizację magazynów oraz zoptymalizować dostawy.

Budplan.net – analiza urbanistyczna

1/5 - (1 vote)

Related posts

Jakie są skutki niedoboru fosforu u zwierząt hodowlanych?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze przyrządów zaciskowych do prac alpinistycznych?

Nowoczesne urządzenia do surowców sypkich